سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات نیوز

نظر


کپک یکی از رایج ترین مشکلات یخچال و فریزر از گذشته بوده است. این مشکل به خصوص در یخچال های قدیمی و همچنین در یخچال های معمولی فعلی همچنان مشاهده می شود. حتی در یخچال های جدید و پیشرفته بدون برفک یا بدون برفک نیز مشکل یخ زدگی وجود دارد. در ادامه این مقاله زومیت به بررسی علت یخ زدگی یخچال فریزر بدون یخ زدگی می پردازیم.

با بررسی قیمت یخچال و کولر گازی در قسمت محصولات خانواده زومیت می توانید از قیمت برندها و مدل های مختلف یخچال مطلع شوید.

یخ زدگی فریزر

قالب یخچال یک مشکل رایج در یخچال و فریزر است. برف اغلب به صورت کریستال های یخ بسیار ریز یا بلوک های یخ یخ زده روی دیواره های یخچال دیده می شود. علت اصلی این فرآیند شیمیایی تغییر دما است.

دمای داخلی یخچال معمولا خنک است. یخبندان زمانی ایجاد می شود که هوای سرد یا گرم از بیرون یخچال وارد یخچال شود.

به محض اینکه یخ زدگی در یخچال ظاهر شد، باید آن را بردارید. در غیر این صورت، مواد غذایی در یخچال یا قطعات آن فاسد می شوند. آیا می دانید چگونه از سرمازدگی یخچال جلوگیری کنید؟ شما می توانید تا حد زیادی از مشکلات مرتبط جلوگیری کنید.

با یا بدون فریزر

امروزه یخچال و فریزرهای جدید از فناوری پیشرفته NoFrost برای جلوگیری از یخ زدگی استفاده می کنند. یخچال و فریزرهای مدل NoFrost نیز می توانند سرمازدگی را تجربه کنند، اما این پدیده معمولاً در خارج از محفظه NoFrost رخ می دهد.

در یخچال های استاندارد، گاز مبرد قبل از ورود به دستگاه فشرده می شود. اما به محض اینکه داخل یخچال قرار می گیرد، بلافاصله تبخیر می شود و دما پایین می آید. به همین دلیل به مرور زمان این گاز در داخل یخچال کپک ایجاد می کند.

توجه: یخ زدگی در یخچال بدون برفک تشکیل می شود، اما می تواند در خارج از یخچال نیز ایجاد شود. وظیفه یخ زدایی مبرد بر عهده قطعه ای به نام هیتر یا المنت است.

سیستم خنک کننده فریزر بدون برفک یا برفک

یخچال بدون برفک یا یخبندان صفحه سه منطقه ای ندارد. لوله های خنک کننده یا اواپراتور در کنار هم در پشت یخچال قرار دارند. سرمای سیستم خنک کننده یخچال فریزر NoFrost توسط یک فن در کابین یخچال فریزر هدایت می شود. لوله های خنک کننده رطوبت را جذب می کنند. اما روش یخ زدایی خودکار توسط المنت انجام می شود.

در واقع هر ساعت یک بار برد الکترونیک فرمان ذوب یخ را به المنت صادر می کند و یخ ذوب می شود. یخ ذوب شده از طریق گذرگاه خروجی به کاسه موتور یخچال هدایت می شود.

اگرچه سیستم یخچال فریزر بدون یخ یا بدون یخ به گونه ای طراحی شده است که یخبندان نباشد، اما همچنان می تواند یخبندان ایجاد شود. دلایل مختلفی برای ایجاد یخ زدگی در یخچال های نئوفراست وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

دلایل یخ نکردن یا یخ نکردن یخچال

طراحی سیستم خنک کننده در یخچال های NoFrost به گونه ای است که یخ زدایی به صورت خودکار انجام می شود اما در صورتی که یخ زدگی در اینگونه یخچال ها نمایان باشد به احتمال زیاد برخی از قسمت های دستگاه دچار مشکل شده است. از جمله دلایل یخ زدن یخچال و فریزر بدون انجماد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرابی عنصر یا بخاری

خرابی برد پاور

خطای ترموستات

نقص سنسور یخ زدایی

شیر دمپر معیوب است

ترک یا شکستگی در لاستیک های یخچال

تنظیم نامناسب دمای یخچال

در ادامه به بررسی هر یک از موارد فوق می پردازیم و توضیحات لازم را به شما می دهیم. همچنین بدانید چرا بدنه یخچال می لرزد؟ می توانید از لرزش غیرعادی دستگاه خود جلوگیری کنید.

المنت یا عنصر گرمایش معیوب است

در یخچال های بدون برفک، هدف هیتر تولید گرما و ذوب یخ است. اگر این قطعه از کار بیفتد یا بشکند، گرمای کافی برای قالب گیری را تامین نمی کند. رادیاتور یخ محفظه خنک کننده را به بخار تبدیل می کند که سپس از پشت یخچال و اطراف خارج می شود. اگر می خواهید مطمئن شوید که المنت عملکردی دارد، باید آن را به منبع تغذیه وصل کنید.

خرابی برد الکترونیک

برد الکترونیکی نقش مهمی در عملکرد دستگاه دارد این مؤلفه به اجزای دیگر دستور می دهد تا وظایف خود را انجام دهند بنابراین در صورت خرابی برد الکترونیکی بسیاری از عملکردهای دستگاه دچار وقفه می شود به عنوان مثال، قطعه ای که دما را از سنسور مبرد می گیرد یا قطعه ای که به موتور و کمپرسور دستور خاموش شدن می دهد ممکن است از کار بیفتد.

نکته: در این صورت یخ زدگی یخچال طبیعی است و این مشکل باعث یخ زدن غذا می شود. در چنین مواقعی برد الکترونیکی باید تعویض یا تعمیر شود.

ترموستات ایکونا

ترموستات دمای داخل یخچال را به گونه ای کنترل می کند که با افزایش دمای داخل محفظه یخچال، ترموستات کمپرسور و فن خنک کننده را روشن می کند تا فرآیند خنک سازی کامل شود. خرابی ترموستات باعث یخ زدن و یخ زدن یخچال می شود. در این صورت بهتر است این قطعه تعمیر یا تعویض شود.

خرابی سنسور یخ زدایی

سنسور یخ زدایی وظیفه تبدیل دما و هوا به تکانه های الکتریکی و ارسال آنها به پنل الکترونیکی یخچال و در نتیجه اندازه گیری دما را بر عهده دارد. اگر سنسور دمای یخچال کار نمی کند سنسورها به طور دقیق به برد الکترونیکی منتقل نمی شوند. در نتیجه یخچال یا به طور کامل یا بسیار کم کار می کند. در هر دو مورد سرمازدگی در یخچال اجتناب ناپذیر است.

شیر دمپر معیوب

شیر دمپر وظیفه متعادل کردن جریان هوای فن اواپراتور در داخل یخچال را بر عهده دارد. این جزء میزان هوای سرد ورودی به یخچال غذا و تنقلات را کنترل می کند. خرابی این قطعه یکی از دلایل اصلی یخ زدن یا یخ زدن یخچال بدون یخ زدگی یا یخ زدگی است.

خرابی یا خراشیدگی لاستیک یخچال

لاستیک های یخچال یکی از اصلی ترین قطعاتی هستند که از ورود هوای بیرون به محفظه داخلی جلوگیری می کنند. این لاستیک ها به مرور زمان فرسوده می شوند، شل می شوند، ترک می خورند یا می شکنند. ظاهر هر یک از این عیوب باعث یخ زدن یا یخ زدن یخچال می شود. بنابراین توصیه می کنیم بلافاصله پس از بروز این مشکل لاستیک را تعویض کنید.

دمای یخچال به درستی تنظیم نشده است

دمای ایده آل یخچال معمولا بین 1 تا 4 درجه سانتی گراد یا 34 تا 40 درجه سانتی گراد است. این دما باید در فصول مختلف و با توجه به تغییرات دما تغییر کند. به عبارت دیگر بهتر است در تابستان و تابستان دما بین 3 تا 4 درجه سانتیگراد حفظ شود. در زمستان و زمستان دما باید بین 1 تا 2 درجه تنظیم شود. این نوع تنظیم صحیح دما از یخ زدن یا یخ زدن یخچال جلوگیری می کند.

فریزر را با یا بدون یخ منجمد کنید

اگر به دلیل هر یک از شرایط ذکر شده یخچال یخ زد، باید فورا یخ زدگی را حذف کنید. در اکثر موارد ذکر شده می توانید با رفع عیب یا نقص، فرآیند برف روبی را متوقف کنید. در غیر این صورت لازم است یخچال را به مدت چند ساعت به صورت دستی یخ زدایی و یا قطع کنید.

نتیجه

در این مقاله زومیت قصد داشتیم عواملی را که منجر به یخ زدن یخچال های طبیعی می شوند بررسی کنیم. به طور کلی عواملی که منجر به حادثه فوق می شود عبارتند از خرابی المنت یا بخاری، خرابی برد الکترونیکی، خرابی ترموستات، خرابی سنسور یخ زدایی، خرابی دریچه دمپر، خرابی یا پاره شدن لاستیک یخچال، تنظیم نادرست دمای یخچال. همچنین اگر دانش فنی زیادی ندارید، می توانید مشکل یخچال خود را با تکنسین های مجرب در میان بگذارید. برای تعمیرات یخچال بوش با نمایندگی بوش در ارتباط باشید.