سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات نیوز

نظر


انواع شنوایی سنجی:

شنوایی سنجی یکی از خدمات مرکز شنوایی شناسی و یکی از راه های کمک به تشخیص بیماری های گوش است. شنوایی سنجی را می توان با استفاده از تجهیزات ویژه در سنین مختلف از نوزاد تا بزرگسال انجام داد. در این مرکز تست شنوایی برای ارزیابی و کنترل سیستم شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان با استفاده از دستگاه های شنوایی سنج، تمپانومتر، OAE، ABR انجام می شود.

و مشتریان با استفاده از نتایج به دست آمده از ارزیابی شنوایی شناسی و بدون روش های درمانی، استفاده از سمعک و روش ها و تجهیزات موجود برای این برنامه به متخصص مناسب ارجاع و راهنمایی های لازم را ارائه می دهند. ، نمایش داده خواهد شد.

انواع مختلفی از شنوایی سنجی در مراکز شنوایی شناسی برای ارزیابی سیستم شنوایی استفاده می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

شنوایی سنجی:

متخصصان شنوایی سنجی

شنوایی سنجی یکی از رایج ترین روش های شنوایی سنجی است. با استفاده از متر، تست های مختلفی برای بررسی شنوایی انجام می شود که رایج ترین آنها لحن و گفتار خالص است. در صوت خالص، سیگنال شنوایی با ارسال فرکانس‌های خاص بین 250 هرتز تا 8000 هرتز با استفاده از روش‌های انتقال صدا از طریق موتور (که شامل شنیدن ناحیه عصب شنوایی از طریق گوش خارجی و میانی) و استخوان است، تعیین می‌شود. ارتباط (انتقال صدا به قسمت حساس عصب از طریق استخوان ماستوئید و بدون استفاده از گوش خارجی و میانی و در شنوایی سنجی گفتار، ضمن بررسی درب شنوایی از طریق یک سری کلمات دو هجایی انجام می شود. درصد تبعیض فردی نیز در کلمات واحد ارزیابی می شود.

با استفاده از شنوایی سنجی سطح و نوع کم شنوایی مشخص می شود.

تمپانومتری:

متخصص گفتار درمانی

در تمپانومتر با استفاده از تمپانومتر، عملکرد گوش میانی شامل غشاء، فشار گوش میانی، تحرک استخوانچه ها و رفلکس عضلانی رکابی، با توجه به نتایج به دست آمده، علل مختلف را برای موارد مختلف تشخیصی بررسی می کند. نتایج تمپانومتری به صورت منحنی ترسیم شده و برای تشخیص در اختیار پزشک معالج قرار می گیرد.

این یک تست شنوایی نیست، بلکه راهی است برای نشان دادن اینکه آیا پرده گوش به درستی حرکت می کند یا نه وقتی صداهای ملایم و فشار هوا در مجرای گوش ارائه می شود. این تست برای تشخیص مشکلات گوش میانی مانند تجمع مایع در پشت پرده گوش، سفتی یا جدا شدن استخوان ها در داخل گوش میانی مفید است.تفسیر تمپانومتری: نتیجه تمپانومتری به صورت نموداری به نام تمپانوگرام ثبت می شود و وضعیت آن را نشان می دهد. . تمپانومتری حرکت طبل گوش. به عنوان مثال اگر این نمودار یک خط مستقیم باشد، وضعیت غیر طبیعی گوش میانی را نشان می دهد و اگر اوج را نشان دهد، وضعیت طبیعی گوش میانی را نشان می دهد.

البته تفسیر تمپانوگرام در شرایط مختلف بسیار پیچیده است و نیاز به دانش خاصی دارد و به این سادگی نیست که در بالا توضیح داده شد. رفلکس عضلانی گوش میانی (MEMR) MEMR (که به آن تست رفلکس آکوستیک ART نیز گفته می شود) نشان می دهد که چگونه گوش با تحریک رکاب به صدای بلند بازتاب می کند. در یک گوش سالم، این رفلکس به محافظت از گوش در برابر صداهای بلند کمک می کند. برای آزمایش رفلکس آکوستیک، یک چوب با کاف نرم به داخل کانال گوش وارد می شود. یک سری صداهای بلند شنیده می شود و دستگاه تعیین می کند که آیا صدا باعث ایجاد رفلکس در اثر تغییر فشار هوا شده است یا خیر. در کودکان، این ارزیابی گاهی در حالی که کودک خواب است انجام می شود.

OAE یکی از انواع شنوایی سنجی است:

انواع شنوایی سنجی

OAE را می توان برای اندازه گیری شنوایی در نوزادان و کودکان استفاده کرد و در صورت لزوم، کودکان مشکوک را برای ارزیابی بیشتر برای آزمایش های دقیق تر و تشخیصی ارجاع داد.

این آزمایش سریع را می توان بر روی نوزاد خواب یا کودک بزرگتر که می تواند بی حرکت بنشیند انجام داد. یک کاوشگر کوچک در کانال گوش قرار داده می شود و به دنبال آن چندین پالس صوتی ایجاد می شود و کاوشگر پاسخ اعوجاج صدا "اکو" را از سلول های مویی بیرونی گوش داخلی دریافت می کند. سپس این پاسخ های ثبت شده توسط یک کامپیوتر به طور میانگین محاسبه می شوند. حالت طبیعی ثبت شده در OAE به معنای عملکرد طبیعی سلول های مویی بیرونی در حلزون گوش است. اما به دلایلی ممکن است وجود شنوایی طبیعی و سایر قسمت های شنوایی را نشان ندهد. این مسیر همانطور که باید کار می کند، اگر اینطور نباشد، کاهش شنوایی امکان پذیر است، امروزه در بیمارستان ها و زایشگاه ها از نظر شنوایی نوزادان در بدو تولد آزمایش می شود و اگر بار اول نوزاد را نگذراند، معمولا تکرار می شود. تست بعد از یک یا دو هفته و در صورت منفی بودن غربالگری شنوایی برای ارزیابی کامل شنوایی به مراکز شنوایی شناسی و شنوایی شناسان ارجاع داده می شوند.

ABR:

شنوایی شناس

این یک آزمایش الکتروفیزیولوژیکی است که بر اساس امواج به دست آمده از پاسخ های برانگیخته در ساقه مغز، هنگام مطالعه آستانه شنوایی در کودکان و افراد سخت تشخیص و بیمار در موارد تشخیص تومور (بدون نیاز به پاسخ سیمی) است. نقش مهمی در نواحی بالاتر حلزون تا ساقه مغز دارد. امواج مغزی در پاسخ به تحریک صوتی در محدوده فرکانسی مشخص به صورت منحنی حاوی 5 موج قابل توجه ثبت می شود و هر یک از این امواج وضعیت بخشی از مسیر شنوایی از حلزون به ساقه مغز را نشان می دهد. ABR می تواند برای افتراق سرگیجه و وزوز گوش ناشی از اختلالات حلزونی از اختلالات حلزونی استفاده شود.

برای این آزمایش، هدفون در مجرای گوش یا گوش قرار می گیرد و الکترودهای کوچک (حسگرهایی که شبیه نشانگرهای کوچک هستند) در پشت گوش و روی پیشانی قرار می گیرند. معمولاً محرک های کلیکی از طریق تلفن ارسال می شود و الکترود پاسخ عصب شنوایی به این صداها را اندازه گیری می کند.برای این آزمایش، نوزادان زیر 6 ماه باید بخوابند، اما نوزادان بزرگتر یا بزرگسالان اگر آرام و بیدار باشند. و تست را بررسی کنید. نتایج آزمایش بر روی نمودار مشخص می شود، شنوایی طبیعی دارای منحنی و شرایط خاص است. یک آزمایش ABR طبیعی نشان می دهد که گوش داخلی و قسمت های بالایی سیستم شنوایی (سیستم مغز) طبیعی هستند. . ABR غیرطبیعی می تواند نشانه کاهش شنوایی باشد، اما می تواند به دلیل برخی مشکلات پزشکی یا مشکل ارزیابی نیز باشد.

مشاهده متن کامل:  https://payju.ir/content/مراکز-شنوایی-سنجی-و-سمعک-در-شیراز